Yakın zamana kadar Türk sinemasındaki din adamı, hacı ve hoca tipleriüfürükçü, sahtekâr ve yobaz olarak resmedilirdi. Bu klişeden vazgeçilmiş olsa da'peşin hükümlülük' sağcı ve
ülkücü karakterler için sürüyor. Dönem dizilerinde özellikle ülkücü
gençler vahşi, kaba saba, eli silahlı çirkin tipler olarak gösteriliyor. Örgütlü solcular isesevimli, bağımsız hareket eden, yurtsever ve silaha bulaşmamış idealist iyi
aile çocukları... 'Çemberimde Gül Oya' ile başlayıp 'Hatırla Sevgili' ve 'Bu Kalp Seni Unutur mu' ile devam eden bu bakış'Öyle Bir Geçer Zaman ki'de doruğa çıktı. Peşine düştüğümüz soru: Sinemada ve dizilerde niye hep ülkücü ve sağcılar kötü; solcu gençler ise bu kadar sevimli?
"Beş milliyetçi-ülkücü tip, sarışın yakışıklı
devrimci Ahmet'in etrafını çevirmiştir.
Badem bıyıklı gençlerin reisi sırıtarak elindeki silahı esas oğlana doğrultup "Bakalım şimdi seni kim kurtaracak" der... Bu arada "ben" diye bağıran eli silahlı bir devrimci genç kız görüntüye girer. Gençler, silahlarını yere atar. Ahmet'in "def olun buradan" diye haykırışı duyulur.
Ülkücüler, arkalarına bakmadan kaçarlar. Bir gün sonra da bu gençler
şantaj için pusu kurarak devrimci delikanlının sevdiği kızı kaçırırlar..." Yukarıdaki sahne
Kanal D'de yayınlanan 'Öyle Bir Geçer Zaman ki' dizisinden. Ülkücüler bu sahneye büyük tepki gösterdiler. Filmin çekildiği sete gidip diziyi
protesto ettiler.
Ülkücülerin rahatsızlığı ve
itirazı sadece bu sahneye ve bu diziye değil elbet. Dönem dizisi diye sunulan yapımların devrimci gençleri şirin, sevimli; milliyetçi, ülkücü gençleri de kaba saba, eli silahlı tipler olarak anlatmalarına. MHP lideri Devlet Bahçeli'nin de eleştirdiği Öyle Bir Geçer Zaman ki dizisinde sağcılar, işbirlikçi, eli silahlı zorbalar,
giyim kuşamı ile de itici, çirkin insanlar olarak tasvir ediliyor. Solcu gençler ise görüntüsü, konuşması ile de parlak, genç kızların âşık olduğu tipler. Silaha bulaşmamış, bağımsız hareket eden yurtseverler... Solcular
Amerikan düşmanı, ülkücüler Amerikancı...
"Dönem filmi" iddiasını taşıyan yapımları
seyirci hep sol bakış açısıyla seyretti. Çemberimde Gül Oya ile başlayan devrimci romantizm Hatırla Sevgili ve Bu Kalp Seni Unutur mu? ile devam etti. Öyle Bir Geçer Zaman ki de bu zincirin son halkası. Romantik aşk hikâyeleri ile "dokunaklı öykülerle" yola çıkan bu dizilerde idealizm, vatanseverlik, iyilik, erdem hep Marksist pencereden anlatıldı. Bu dizilerin esas oğlanları hep devrimci gençlerdi. Haksızlığa
isyan eden onlardı, mücadele eden, işkence gören onlar... Kan dökülüyor vatan elden gidiyorsa suçlu ülkücülerdi. Bu sunuma itiraz eden yönetmen İsmail
Güneş, "Ülkücü kimseyi dövmemiştir, kimseyi öldürmemiştir demiyorum. Ama 5 bine yakın sağcı-ülkücü de hayatını kaybetti. Devrimci, birini öldürmediyse beş bin ülkücüyü kim öldürdü?" sorusunu soruyor.