Bir kısmı imzalı ve ithaflı portre fotoğraflarının yer aldığı ''Hanedan ve Kamera-
Osmanlı Sarayından Portreler'' adlı fotoğraf sergisi,
Vehbi Koç Vakfı Sadberk Hanım
Müzesi'nde yarın açılacak.
Küratörlüğünü
Bahattin Öztuncay'ın yaptığı ve Ömer M. Koç'un kişisel koleksiyonundan seçilen fotoğraflardan oluşan sergi, 24
Nisan Pazar gününe kadar sanatseverler tarafından görülebilecek.
Yarın açılacak sergiye ilişkin müzede düzenlenen
tanıtım toplantısında konuşan Öztuncay, serginin fotoğraf ve görsel sanata destekleri olan padişahların tabloları ile başladığını, bunlar arasında 1936 tarihli Sultan II. Mahmud'u batılı kıyafetlerle gösteren yağlı
boya tablosunun çok önemli olduğunu söyledi.
Fotoğrafçılığa çok meraklı olan Sultan Abdülaziz döneminde 1861'den sonra portre fotoğrafçılığının çok geliştiğini aktaran Öztuncay, Abdullah Biraderler'in o dönemde çektiği çok sayıda portrenin sergide yer aldığını ifade etti.
Sergide orijinal saray albümlerine de yer verildiğini anlatan Öztuncay, Abdülaziz'in çok sayıda portresi bulunurken, Abdülhamid'in ise hayatı boyunca 2 veya 3 kez portre fotoğrafının çekilebildiğini söyledi.
Öztuncay, ''Sergide yer alan tüm fotoğraflar orijinal, Ömer Koç'un bu koleksiyonu yaklaşık 15-20 yıllık bir birikimin sonucu. Bir çoğu
yurt dışındaki müzayedelerden ya da özel koleksiyonlardan toplandı. Sergideki yaklaşık 200 fotoğrafın 3'te 2'si ilk kez sergileniyor'' dedi.
Abdülhamid'in çok sevdiği saray fotoğrafçısı Rum asıllı Basile Kargopulo'nun 1886'da
kalp krizi geçirip öldüğünü anlatan Öztuncay, sergide Kargopoulo'nun da bir fotoğrafının bulunduğunu belirtti.
Bahattin Öztuncay, 1900'lerin başından itibaren yaygınlaşmaya başlayan amatör fotoğraf
kameralarının hanedan üyeleri tarafından da kullanılmasıyla özel mekanlarda
aile içi fotoğrafların çekimlerinin de büyük ölçüde arttığını söyledi.
Öztuncay,
Osmanlı hanedanı üyelerinin aile içi bağlılıklarını ve dostluklarını kalıcı kılmak amacıyla imzalı ve ithaflı portrelerini karşılıklı olarak
hediye etme geleneğini uzun yıllar sürdürdüklerini bildirdi.
Sadberk Hanım Müzesi Müdürü Hülya Bilgi de Sultan Abdülaziz'in 1861 yılında
tahta geçmesiyle güzel sanatlara ve özellikle portre fotoğrafçılığına özen gösterilmeye başlandığını ifade ederek, o dönemde portre fotoğrafları çeken
Ermeni asıllı Abdullah Biraderler'i Sultan Abdülaziz himaye ettiği için portre fotoğrafçılığının hem
teknik, hem sanatsal açıdan en üst noktaya ulaştığını kaydetti.
Bilgi, Sultan V. Murad'ın tahta çıkışı anısına özel olarak
sipariş edilerek ve yaptırılan ve Sultan'ın portresinin tepside ve çay fincanlarında basılı olduğu
porselen çay takımının Londra'daki bir müzayededen alınarak burada sergilendiğini belirtti.
-SERGİDEN-
''Hanedan ve Kamera-
Osmanlı Sarayından Portreler'' sergisi, Osmanlı hanedan üyeleri arasında porte fotoğraflarına duyulan özel ilgiyi ve bu ilgi nedeniyle portre fotoğrafçılığının teknik ve sanatsal açıdan erişmiş olduğu yüksek seviyeye dikkat çekiyor.
19. yüzyılda gerek Osmanlı
sultanları ve hanedan üyeleri, gereks
e devlet ileri gelenlerinin portre fotoğraflarının çekimine büyük önem verdiklerini ortaya koyan sergide, Halife Abdülmecid Efendi'nin oğlu Şehzade Ömer Faruk, Sultan Abdülaziz'in kızı Nazime Sultan, Sultan V. Murad'ın kızı Fehime Sultan, Sultan Abdülaziz'in oğlu Şehzade Yusuf İzzeddin, Sultan V. Murad, Sultan II. Abdülhamid'in oğlu Şehzade Mehmed Selim, Sultan Abdülaziz'in çocukları şehzade Mehmed Seyfeddin ve Esma Sultan'ın fotoğrafları bulunuyor.
1861 yılında tahta çıkan ve güzel sanatların çeşitli dallarına ilgi duyan Sultan Abdülaziz döneminde portre fotoğrafçılığı Abdullah Biraderler'in becerisi sayesinde teknik ve sanatsal açıdan en üst düzeye çıktı.
Sultan II. Abdülhamid'in iktidara gelişinden 2 yıl sonra 1878'de resmi sıfatla saray fotoğrafçısı olarak atanan Vasilaki Kargopulo da hanedan üyeleri ve devlet ileri gelenlerinin portre çekimlerine devam etti.