Sanal ortamdaki 'şiddet' tehdit ediyor

Atatürk Üniversitesi (AÜ) Tıp Fakültesi Psikiyatri Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Nazan Aydın, çocukların sanal ortamda gidebilecekleri noktanın sonu olmadığını söyledi.

 Sanal ortamdaki 'şiddet' tehdit ediyor

Aydın, "Çocuklar ve gençler gerçek hayatta ulaşamadıkları bazı durumları sanal ortamda çok daha rahat elde edebiliyorlar. Sanal ortamdaki 'şiddetle çözüm' gerçek hayatla karıştırılabiliyor." dedi. Erzurum'da bir hafta önce kaybolan ve önceki gün gece bulunan ilköğretim 7. sınıf öğrencisi Musa Kanğ'ın Metin2 adlı oyunu sürekli oynadığı iddiası dikkatleri internet üzerinden oynanan oyunları çevrildi. Prof. Dr. Nazan Aydın, ailelerin çocukların internette neler ile uğraştıklarının farkında olması gerektiğini belirterek, "Tüm çocukların uğraşlarında genel bir kuralımız var. Ne kadar ilgileniyorlar, bu onların aktivitelerini ne kadar etkiliyor? O yaş grubundaki çocukların ilgilenmesi gereken esas şeylerden uzaklaşmaya başlıyorlar mı, sosyal ortamdan uzaklaşıyorlar mı, arkadaşlarını ve okul hayatını ne kadar etkiliyor buna bakmak gerekir. Hatta ailelerin çocuklarının davranışlarını kontrol ederken yaptıklarından biraz daha hassas yapmaları gerekiyor çünkü sanal ortamda gidilebilecek noktanın sonu yok. Bunu fark eden gençler gerçek hayatta ulaşamadıkları bazı durumları sanal ortamda çok daha rahat elde edebiliyorlar. Çok fazla çaba sarf etmeden, hazır bir şekilde istedikleri sonuca ulaşabiliyorlar. Ödüle daha çabuk ulaştıklarında da diğer çaba gerektiren uğraşlardan uzaklaşabiliyorlar. Yasaktan ziyade farkında olmak. Sadece internet için değil gençlerin tüm aktivitelerinde ebeveynler onları yasaklamak değil, çocukların ne yaptıklarını fark etmek ve aşırıya kaçtıklarında kısıtlama getirmelerini öneriyoruz." diye konuştu. Şiddet içerikli filmlerde ve oyunların sadece çocuklar için değil herkes için olumsuz etkisi olduğuna dikkat çeken Aydın, çocukların oyunlarda şiddetle problemi çözebildiklerini zannettiklerini kaydetti. Sanal ortamda başarılı olanlara ödül verildiğinin altını çizen Aydın şöyle konuştu: "Yani insana veya karşıdaki materyale şiddet uyguladıklarında işler çözülüyor, engeller aşılıyor. Sanal ortamda bu rahatlıkla oluyor. Bir yumruk atıyor duvar yıkılıyor, engeli geçtikten sonra başka bir aşamaya geçiliyor. Bu oyunlarda bir sakınca da siz ne kadar şiddeti kullanır ve karşınızdaki rakipleri yok ederseniz o kadar başarılı oluyor, seviye atlamış oluyorsunuz. Yani şiddet özendiriliyor. Şiddet uyguladınız, karşıdakini yendiniz, engelleri aştınız ve başarılısınız mesajı veriliyor. Çocuk gerçek hayatla sanal ortamı ayırt etme yetisine sahip ancak bunu sanal ortamda kullanıp işe yarandığında gerçek ile sanal ortam karışabiliyor. Orada işe yarayan burada işe yarayacağını düşünüyorlar." Metin2 adlı oyunu bir süre mesleği gereği oynayan ve oyun yazılımı yapan Ahmet Yesevi Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği 4. sınıf öğrencisi Zorkan Erkan ise oyunun bağımlılık yaptığını ve bin 500 ile 10 bin dolar üzerinde para kazancının olabileceğini vurguladı. Erkan, "Bu tür oyunlar yetişkinler için yazılmış oyunlar. Yapımcı firmalar CD'lerin arkasına işaretler koyuyor. Özellikle 16 yaşından küçük oyuncuların bu tür oyunları oynamaması gerekir. CD'lerin arkasında bununla ilgili bilgiler var." şeklinde konuştu. Zorkan Erkan, oyunun nasıl oynandığını ve para kazancının ne şekilde yapıldığını ise şöyle anlattı: "Metin2 oyunlarında bir karakter alıyorsunuz. İnsan olabilir, yaratık olabilir ya da oyun şirketinin ürettiği herhangi bir tür olabilir. Bu karakterleri ile diğer türlere karşı bir savaş yapılıyor. Oyuncu kendi karakteri ile başka bir karakteri öldürerek para, altın, silah kazanıyor. Silah olsun, para olsun bunların satışı ile kendi seviyelerini, karakterini yükseltiyorlar. Bu karakter oyuncuya ayrı bir güç katıyor, farklı yenilikler getiriyor. 15 gibi yüksek seviyeye ulaşanlar, yüksek paralara karakter satışı yapıyorlar. Kredi kartı olanlar internet üzerinden satıyor. Daha çok birbirini tanıyan oyuncular kendi aralarında alışveriş yapıyor. Kredi kart olmayan çocuklar ise internet kafeler aracılığıyla satış yapıyor. Birçok internet kafede bu oyunlara rastlamak mümkün. İnternet kafe sahibi kendisi de satış yapabilir. Hem karakter satar hem para satar. Bin 500 dolar ile 10 bin dolar arasında satışlar yapılıyor. Bu oyunlar sayesinde şirketler artık sunucularını artırıyor. İlk başta 10 server ile başlayan şirketler şu anda 150-200'lere dayandı. Ticari olarak çok büyük bir kazanç sağlıyor. Dünyada bu oyunu en çok oynayan ülke ise Türkiye." (CİHAN)
<< Önceki Haber Sanal ortamdaki 'şiddet' tehdit ediyor Sonraki Haber >>

Haber Etiketleri:
ÖNE ÇIKAN HABERLER