Atatürk Kültür Merkezi (AKM) Başkanlığı, Tamburî Cemil Bey'in vefatının 100. yıldönümü anısına söyleşi ve dinleti etkinliği düzenledi.
Tamburî Cemil Bey için organize edilen Kültür Söyleşileri'nin bu haftaki konuğu önde gelen ney ve tambur icracılarından Doç. Dr. Murat Salim Tokaç oldu.
Atatürk Kültür Merkezi konferans salonunda düzenlenen söyleşi ve dinletiye ilgi yoğundu. Gençlere Tamburî Cemil Bey efsanesini anlatabilmek ve yeni Cemil Beylerin ortaya çıkması için neler yapılması gerektiğinden söz eden Murat Salim Tokaç, Türk musikisinin gelmiş geçmiş en büyük virtüözünün Tamburî Cemil Bey olduğuna dikkat çekti.
Tokaç, elinde Tamburî Cemil Bey'e ait 18-20 adet taş plak kayıtlarının olduğunu belirterek, bu plakların hikâyesini şöyle anlattı: "Babam ve aynı zamanda hocam olan Doktor Turgut Tokaç, 1959- 1965 yıllarında üniversitede okurken bu taş plakları edinmiş. Bu taş plaklar, İstanbul Belediye Konservatuvarı tarafından 'işe yaramaz' düşüncesiyle binanın arka kapısından atılan taş plakların arasından alınan artıklardır. O plakların başka ne kadarının veya ona benzer değerli bilgi ve belgelerin nerede olduğunu biz bilmiyoruz."
İlgiyle dinlenen söyleşinin ardından AKM Başkanı Prof. Dr. Turan Karataş, günün anısına Doç. Dr. Murat Salim Tokaç'a hediyesini takdim etti.
OĞLU MESUT CEMİL'İN KALEMİNDEN ALINAN BİYOGRAFİYE GÖRE TAMBURÎ CEMİL BEY
Oğlu Mesut Cemil'in kaleminden alınan biyografiye göre, 10 yaşlarında keman ve kanun çalmaya başlayan Tamburî Cemil Bey, bazı geceler tamburuyla birlikte yatmış, hayatının ileriki dönemlerini 'uzletgâh' adını verdiği ayrı bir evde yaşayarak geçirdi.
Yaptığı eserlerle Türk müziği saz icrasına yeni ve modern bir tarz, değişik bir yorum getiren Tamburî Cemil Bey'in özellikle taş plaklara yaptığı taksim kayıtları, makam, üslup ve tavır açısından dikkati çekti.
Türk müziğinin dehalarından kabul edilen ve 1916 yılında hayatını kaybeden Tamburî Cemil Bey'in mezarının Zeytinburnu Merkez Efendi Mezarlığı'nda olduğu yakın zamanda tespit edildi. CİHAN