Unutulmaya yüz tutan sanatlar arasında yer alan tespih işlemeciliği, Adıyaman'ın Kâhta ilçesinde tespihçilik yapan Mehmet Sadi Barutcu tarafından yaşatılmaya çalışılıyor.
Birçok meslekte olduğu gibi tamamen el emeği göz nuru ile işlenen tespih üretimi de yerini makineyle seri üretime bıraktı. Ancak bu işi bütün zorluklarına rağmen sürdürmeye çalışanlar da var. Mehmet Sadi Barutcu, Kâhta'da el işçiliği ile tespih sanatına gönül veren ve bu sanatı yaşatmaya çalışanlardan biri.
Fırat Mahallesi'ndeki 8 metrekarelik atölyede Kehribar, oltu, lüle taşı, kuka, abanoz, gül, akik, turkuaz, fildişi, mercan, inci, kemik, zümrüt, yakut, safir, gibi kıymetli taşlara şekil veriliyor, ardından da bu taşlar tek tek delinerek işleniyor, zımparalanıyor ve cilalandıktan sonra iplere dizilerek satışa hazır hale getiriliyor.
Tespih tamirinin de yapıldığı atölyede işlenen tespihler Ankara, Adana ve Kayseri başta olmak üzere yurdun dört bir tarafına gönderiliyor.
Tespih sanatının sabır ve emek isteyen bir meslek olduğunu, her tespih tanesinin tek tek elden geçtiğini söyleyen Mehmet Sadi Barutcu, zor olduğu için de kimsenin bu işi yapmaya yanaşmadığını ve dolayısıyla sanatının unutulmaya yüz tuttuğunu ifade etti.
Devletin mesleği yaşatmak için bu işi yapanlardan vergiyi kaldırması ve KOSGEB aracılığı ile desteklenmesinin yerinde bir karar olduğunu belirten Barutcu, bu kültürü yaşatmak için ellerinden geleni yapmaya çalıştıklarını ifade etti. CİHAN