ANTALYA (A.A) - Süleyman Elçin - Akdeniz Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi Dekanı ve Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu Üyesi
Prof. Dr. Ahmet Yaman, kurban bedelinin kredi kartıyla ödenmesinde bir sakınca
olmadığını, ancak kredi kartı borcunu zamanında ödemek ve gecikmeden kaynaklanan
faizli işleme düşmemek gerektiğini söyledi.
Yaman, AA muhabirine yaptığı açıklamada, kurban kesmenin Allahın bahşetmiş
olduğu nimetlere şükrün ifadesi ve Allah yolunda fedakarlığın göstergesi olduğunu
vurguladı.
Kurbanın akıl ve ruh sağlığı yerinde, ergenlik çağına ulaşmış, dinen zengin
sayılacak kadar mal varlığına sahip her Müslümanın yerine getirmesi gereken mali
bir ibadet olduğunu ifade eden Yaman, dinen zengin sayılmanın ölçüsünün temel
ihtiyaçlar için yapılacak harcamalar ve kredi karı borçları da dahil, ödenecek
bütün borçları düştükten sonra 80.18 gram altın veya buna eşdeğer para veya
ticaret malına sahip olmak olduğunu anlattı.
-Kredi kullanarak kurban kesilmez-
Kredi kartı kullanarak, taksit yaptırarak kurbanlık alınır mı- şeklinde
tartışmalar bulunduğu dile getiren Yaman, kurbanlık alım satım kurallarının,
genel anlamda herhangi bir eşyanın alım satım kurallarıyla aynı olduğunu
kaydetti.
Kurbanlığın peşin olarak satın alınabileceği gibi vadeli veya taksitle de
alınabileceğine işaret eden Yaman, şunları kaydetti:
Kurbanlığın bedelinin kredi kartıyla ödenmesinde bir sakınca yoktur. Ancak
kredi kartı borcunu zamanında ödemek ve gecikmeden kaynaklanan faizli işleme
düşmemek gerekir. Bunun yanında kredi kartıyla taksitle kurban alırken, taksit
yapma karşılığında bankaya ilave bir ücret ödenmesi söz konusu olacaksa bu ilave
ödeme faiz sayılacağından bundan uzak durmaya da özen gösterilmelidir. Bu durum,
bankadan kredi alarak kurban kesmede de geçerlidir. Maddi durumu iyi olmayan
kişiler zaten kurban kesmekle yükümlü olmadıkları için kurban kesebilmek adına
dinen haram sayılan faizli işlemler yaparak günaha girmemelidir.
-Kişinin kurbanının etini yemesi şart değil-
Prof. Dr. Yaman, kesilen kurban etinin bir kısmının yoksullara dağıtılması,
bir kısmının evde ailece tüketilmesi, bir kısmının da akraba, dost, komşulara
ikram edilmesinin uygun olduğuna dikkat çekerek, Kişinin kurbanının etini
yemesi şart değil. Önemli olan kesilecek hayvanın sağlıklı ve kusursuz olması ile
kesenlerin kimliği, niyetleri bakımından gerekli şartların yerine getirilmesidir.
Şartları yerine getirilmiş bir kurban kesiminden sonra etleri tamamıyla dağıtmak
da mümkündür. Duyarlı bir Müslüman, hem yakın çevresi ve yaşadığı toplumdaki
Müslümanlara hem de dünyanın her tarafındaki yoksul Müslümanlara yardım etmeye
çalışır diye konuştu.
-Ateist, mecusi ve putperestin kestiği hayvanların eti yenmez-
Yaman, sadece kurbanlığın değil, eti yenen bütün hayvanların etlerinin helal
olması için hayvanı kesecek kimsenin akıl ve temyiz gücüne sahip bulunmasının
yanında Müslüman veya Ehl-i kitaptan olması gerektiğini vurgulayarak, Ateist,
mecusi ve putperestin kestiği hayvanın eti yenmez. Böylelerinin kestiği hayvan
kurban da olmaz. Kurban bir ibadet olduğuna göre kurbanı kesecek kimsenin
Müslüman olmasına özen gösterilmesi yerinde olacaktır dedi.
Yayıncı: Hızır Hacısalihoğlu