Batı'daki Türk-
İslam algısı ve oryantalizm üzerine Amerika'da doktora çalışmalarına devam eden
Beyazıt Akman,
Muhteşem Yüzyıl dizisinin beş yüz yıldır devam edegelen, Batılı sömürgeci devletlerin başlattığı Doğu'yu barbar ve mistik bir seks cenneti olarak gösteren oryantalist gelenekten beslendiğini söyledi.
moralhaber.net internet sitesine açıklamalarda bulunan Beyazıt Akman,
Muhteşem Yüzyıl dizisinin A'dan Z'ye oryantalist bir bakış açısının ürünü olduğunu belirterek "
Dizinin senaristinin geçmişine bakıldığında Asmalı
Konak gibi yapımlar var. Konaklardaki mutfak dedikodularıyla
Osmanlı saray hayatı senaryolaştırılamaz. Dizideki hikaye örgüsünün tarihi gerçeklere dayandığını söylüyorlar. Bu mantık, maymunun DNA'sıyla insanınki %98 aynıdır demek gibidir. Dizinin tarihsel izleği, gerçek olayları çağrıştırıyorsa da bakış açışı çarpıktır, focus ayarı kaymıştır. Beş yüz yıldır devam edegelen, Batılı sömürgeci devletlerin başlattığı Doğu'yu barbar ve mistik bir seks cenneti olarak gösteren oryantalist gelenekten beslenmektedir." dedi.
Batı'yı her türlü pozitivist değerlerin sahibi ve taşıyıcısı olarak göstermek için
Avrupa edebiyatı ve sanatının yüzyıllar boyunca kendisine bir antitez oluşturduğunu ifade eden Akman, şunları söyledi: "Nasıl ki, beyazın yanına siyahı koyduğunuzda beyaz daha ak gözükür, ya da güzelin yanına çirkini getirdiğinizde, öncekinin güzelliği pekişirse, aynı şekilde "medeni Batı" kavramının karşısına "barbar Doğu" antitez olarak kurgulanmıştır. Değer yargıları görecelidir ve ancak karşıtlarıyla var olabilirler. Gece olmadan gündüz anlaşılamaz. Bu yüzden Batı kendisini tüm güzelliklerin, medeniyetin, aklın, bilimin, rasyonel düşüncesinin sahibi olarak resmeder, Doğu'ya da bunların karşıtlarını layık görür: barbarlık, mistisizm, kadercilik ve aklın karşısına koyulan bedeni ihtiyaçların hüküm sürdüğü bir topluluklar bütünü. Bu açıdan dizideki kılıç
egemen kareler barbarlığın, kadınlara ve kölelere
hayvan muamelesi yapılması despot Doğulu erkeğin ve nihayetinde Hıristiyan köyünün basılması da Türkî ırkların yine barbar oldukları oryantalizm şablonunun etkili kareleridir. Dizi, bu türden karelerin toplamından oluşuyor."
MUHTEŞEM YÜZYIL GÖNÜLLÜ SÖMÜRGECİLİK YAPIYOR
Muhteşem Yüzyıl dizisinin
gönüllü sömürgecilik yaptığını ileri süren Akman, "Kendi insanına, kendi tarihine, kendi kültürüne "yobaz" damgasını gönüllü olarak vuruyor. Bunu neden yapar bir yapımcı, bir yazar kendi kültürüne? İşte zaten bu bizim son yüzyılımızın en büyük sorusudur. Cemil
Meriç, Peyami Safa, Yahya Kemal, Attila
İlhan ve niceleri bunu neredeyse bir yüzyıldır cevaplamaya çalışıyorlar. Evet, bizim topraklarımız sömürgeleştirilemedi, bu topraklarda
İngiliz,
Fransız bayrakları dalgalanamadı çok
şükür. Ama kültür emperyalizmi konusunda ne yazık ki aynı keskinlikte konuşamayız. Beyinlerimiz ve hafızamız ne yazık ki büyük zarar gördü. Kendi tarihimize Batılı erkeklerin
harem fantezileriyle bakıp bunu gerçeklik diye sunabiliyorsak bunun başka bir izahı olamaz. Üstelik adam bunun ciddi ciddi doğru olduğuna inanıyor, o
beyin başka türlü idrak edemez ki." dedi.